Giresun Ziraat Odası Başkanlığı

Facebook

Başkanımız

Başkan

“FINDIKTA ÜRETİM VE İHRACAT POLİTİKASI ŞART”

“FINDIKTA ÜRETİM VE İHRACAT POLİTİKASI ŞART”



Giresun Ziraat Odası Başkanı Nurittin Karan, “Fındıkta alıcı azaldı, fiyat düşüyor” görüşüne katılmadıklarını belirterek “Acilen üretim ve ihracat politikası oluşturulmalıdır” dedi.

 

Giresun Ziraat Odası Başkanı Nurittin Karan, fındıkta alıcı azaldı, fiyat bu nedenle düşüyor algısına katılmadıklarını, son 10 yılın rekolte ve ihracat rakamlarına bakıldığında ihracat rakamlarının ortalama 250 bin ton olduğunu kaydetti.

Karan, Türk fındığına sahip çıkma adına Ziraat Odaları olarak üzerlerine düşen görevi yapmaya hazır olduklarını ancak, üreticinin hakkının gasp edilmesine de asla göz yummayacaklarını ifade eti.

Fındıkta tekelleşmenin artık tamamen gün yüzüne çıktığını ve bunun hükümet yetkilileri tarafından dillendirilmeye başlanıldı aktaran Karan, “Fındıkta her geçen yıl verim düşüklüğü yaşandığına sektörün aktörleri kadar bizde katılıyoruz. Bizde verim düşüklüğü yaşanırken, yurt dışında dikim alanlarının genişlediği aşikar. Bazı kesimlerinin iddia ettiği gibi biz sadece fiyat konuşmuyoruz. Yanı başımızda Gürcistan başta olmak üzere yurt dışında dikim alanları genişletiliyor.

Ürünümüze musallat olan küllenme hastalığı verimi tehdit ediyor ve acilen bunun bertaraf edilmesi gerekmektedir diyoruz. Ne kadar çok üretim olursa o kadarda ihracat gerçekleşecektir. Ama çıkıp ihracat düşüyor, alıcılar azalıyor delinirse, birilerinin ekmeğine yağ sürülmüş olunur. Son 10 yılın rekolte ve ihracat rakamlarına bakıldığında, Türkiye’nin ortalama ihracat rakamı 250 bin ton. 100-150 bin tonda iç tüketimi ilave edersek yaklaşık 800 bin ton kabuklu fındık eder. Bir rakam verecek olursak 2008 sezonda borsalarda işlem gören kabuklu fındık miktarı 878 bin ton. Yani fındık azda olsa, çokta olsa Türkiye her yıl ortalama 250 bin ton ihracat gerçekleştiriyor. Bu sezona gelecek olursak ne oldu da bu yıl ihracat rakamları düştü, alıcılar ortadan birden bire kayboldu? Avrupalı fındık yemekten mi vazgeçti yoksa çikolatanın ve fındık kremasının içerisinden fındığı mı çıkardılar? Yabancı menşeli çikolata ve nuga reklamlarına baktığımızda özellikle Türk fındığı vurgusu yapılmakta. Ucuz söylemlerle algı oluşturup fındık fiyatıyla oynamaktan vazgeçilmelidir. Türkiye’nin acilen fındıkta bir üretim ve ihracat politikası oluşturması gerekiyor. Biz bu konuda üzerimize düşeni yapmaya hazırız. Yeter ki, fındık üreticisi alın terinin karşılığını alsın, ihracatçıda kazansın, ülkemizde kazansın” dedi.

“FINDIKTA MAMUL ÜRETİMİ ARTIRILMALIDIR”

Karan, fındıkta ihracata pareler olarak iç tüketiminde artırılması gerektiğine dikkat çekti.

Fiskobirlik ’in dışında ciddi anlamda 2-3 firmanın fındıktan mamul ürettiğini belirten Karan, “Bu firmaların artması için fındık sektöründe bölgesel teşvik uygulanarak, yatırımcılara organize sanayi bölgelerinde öncelik tanınmalıdır. İç tüketimin artması demek Türk fındık üreticisinin daha fazla kazanması demektir” değerlendirmesinde bulundu.


125